בארץ הנושא אמנם לא בחיתוליו. כבר שנים רבות שקבוצה של אנשי עסקים, רובם חובבי אמנות קלאסית או מודרנית, עם חוש מסחרי מפותח יודעים להשקיע בחוכמה בציורי אמנות. זה נכון שבעולם הענף הרבה יותר פופולרי ותוסס, אבל אין לנו במה להתבייש.
ישנם סיפורים על אנשי עסקים עם חוש אמנותי מפותח שמסוגלים לזהות הזדמנויות נדירות ומשקיעים באמן בעודו בחיים לפני שהתפרסם, ולפני שערכן של העבודות שלו קופץ למחירי האמנים המובילים. במקרים כאלה הם בדרך כלל מגיעים לביקור בסטודיו ואם אכן הם מגיעים להחלטה להשקיע באותו אמן, מתוך אמונה שברגע ששמו של האמן יתפרסם יאמירו מחירי העבודות שלו הם ירכשו את מרבית יצירות האמנות בעסקת חבילה. מצד אחד רכישה כזו עשויה לסדר לאמן את השנים הבאות מבחינה כלכלית, ובד בבד להעשיר את רכושו של האספן שיודע שההשקעה שלו תניב רווחים גדולים תוך מספר שנים, בשיעורים גדולים בהרבה מכל השקעה אחרת, בהשוואה לשוקי המניות, איגרות חוב ואפילו הזהב .
לעומתם, רוב ציבור האספנים, יגיעו לאירוע של מכירה פומבית, ישבו באולם כשבידם הקטלוג ויציעו בתורם מחיר כזה או אחר עבור היצירה המוצעת למכירה. שוק האמנות הוא אחד השווקים המבעבעים בעולם, מעורבים בו יצרים, תשוקות ורצונות עזים, בעיקר מככבים כאן יצר התחרות לצד יצר האספנות. מכירה פומבית היא סוג של חוויה חברתית די מרגשת, על פי רוב יעשה מנהל האירוע עבודה מרשימה בכל ניהול הערב, ההנחיה, ההכרזה על פריטי האמנות תוך כדי ניווט בין מציעי ההצעות באולם (חלק מההצעות אגב, מגיעים גם מבעלי ממון שנבצר מהם להגיע לערב, חלקם נמצאים בחו"ל כאשר הם רוכשים יצירות באמצעות סוללה של טלפניות שישובות על הבמה, כאשר כל אחת מהם בקשר ישיר עם האספן בעל העניין). לרוב האירוע די מרתק, באווירה מבדרת בחלקה, תלוי בכרוז כמובן, זהו עולם ומלואו שגורם לחלק מהנוכחים לצאת משיווי משקל. למי שלא ביקר מעולם בערב של מכירה פומבית – מומלץ מאוד לבקר.
לא חייבים להיות מומחים באמנות כדי להיכנס לתחום. היכרות אמנם לא מזיקה, אבל רוב האספנים בעולם התחילו את דרכם בעולם האספנות מבלי להכיר יותר מדי, מתוך חוש מפותח לזיהוי כישרונות יוצאי דופן, כאשר אצל חלקם התחדד החוש עם השנים והפך אותם למומחים בעלי שם. אצל אחרים לעומת זאת, נותר העניין בגדר תחביב אישי ובחירת יצירות האמנות נעשית רק טעמים אישיים.
אין כאן כללים נוקשים גם אין סודות גדולים. טעם אישי, בתוספת שכל ישר ונכונות לעקוב אחרי אמנים יוצרים – עד לאיתור "האמן" המועדף הם הכללים הבסיסיים הנחוצים בראשית הדרך.
כלל נוסף אחר הוא לעקוב אחרי ההתפתחות האישית של אמנים מסוימים ולבדוק את תנודות השוק בקשר למחירי היצירות שלהם.
על פי רוב, אמן שחל אצלו שינוי דרמטי כלשהו – ערך העבודות שלפני השינוי (שאולי הפסיק את מעיין היצירה) ייחשבו בעלי ערך עולה עם הזמן. וכמו בתחומים רבים אחרים גם כאן יש כמובן אופנות. פתאום כולם מתעניינים ביצירות של אמן מסויים – הכי פשוט יהיה כמובן לבקר בתערוכות לעיתים קרובות, להתעדכן בנעשה בעולם האמנות ושוב... בראשית הדרך ובהמשכה, עיקר המשקל הוא בטעם האישי המתפתח עם הזמן.
ישנם אספנים שיתלו את מספר היצירות הבודדות שרכשו בביתם, או בבתי בני משפחתם, ייהנו ביומיום מחיים באווירה אמנותית, דקורטיבית ויפה בטעמם, ויהיו אחרים, בעיקר אלה שמשקיעים ורוכשים כמות גדולה של יצירות, שיתארגנו עם אחסון לטווח ארוך, קטלוג ראוי, אמצעי אריזה ואסטרטגיה למימוש לטווח של שנים רבות.