עמידות לאור
פיגמנטים של צבע שיחשפו לאור ידהו במהלך הזמן. זה כמובן תלוי בסוג הצבע וגם, מאוד, בפיגמנט עצמו. לכול פיגמנט קצב דהייה שונה.
כדי להבין מה זה פיגמנט, כדאי מאוד לקפוץ לביקור בויקיפדיה. באופן כללי, פיגמנט הוא החומר שמשנה את צבע האור הפוגע בו. בעצם כל אזור צבוע שאנחנו רואים מכיל חומר שמשנה את צבע האור הלבן הטבעי שמאיר עליו.
למעשה אור לבן מכיל את כול קשת הצבעים, כאשר אנו רואים בציור צבע מסוים, למשל אדום, זה בגלל שהצבע הזה בולע את כול הגוונים האחרים פרט לאדום אותו הוא מחזיר לעיננו. צבע שחור לדוגמה בולע את כול קשת הצבעים.
אם תניחו נייר עיתון (או כרזה מודפסת) חשופים לאור השמש, תגלו שתוך זמן קצר יחסית ידהו הפיגמנטים האדומים והצהובים. ומה שיישאר על הנייר הם צבעי הציאן (כחול תכלת) והשחור שמהירות הדהיה שלהם איטית יותר.
כל צבע, כל פיגמנט, גם אם הוא על הבד של הספה או על ציור של רמברנדט, ידהה במהלך השנים בחשיפה לאור.
על כן, כדי לשמור על ציור שרכשתם, חשוב לתלות אותם באזורים שרמת החשיפה שלהם לאור לא תהיה גבוהה מדי, בשום אופן אין לחשוף אותו לאור ישיר של השמש.
יש לקחת בחשבון שלא רק אור של שמש עלולה לגרום לדהייה של צבע, גם תאורה הפלורסנטית והלוגן עלולות עם הזמן לגרום לפיגמנטים להחוויר ולדהות, בעוד שנורות הלהט הישנות, בטוחות יחסית לציורים.
סוגי צבע
עמידות הפיגמנטים של צבע תלויים גם בסוג החומר המכיל את הפיגמנט, כלומר סוג הצבע (צבעים על בסיס שמן, או מים, תהליך ואיכות הייצור) וגם בחומר המצע שעליו מונח הצבע. ישנם סוגי נייר שונים ומגוון סוגים של בד שכל אחד מהם מגיב אחרת לחשיפה לאור. ישנם כמובן צבעים שעמידים רק בתנאי פנים, כלומר בצל. לעומת זאת ישנם צבעים שעמידים לאורך זמן גם בתנאי חוץ, כגון שלטים. אבל בסופו של דבר, יש לקחת בחשבון שכל צבע עלול לדהות במהלך הזמן.
מסגור משמר
לתהליך המסגור השפעה מכרעת על שמירת הציור לאורך זמן. אבל לפני כן כדאי להסביר מעט על ההבדל בין נייר רגיל, נטול עץ לבין "נייר משמר" המשמש כבסיס של יצירות אמנות, ציור והדפסי אמנות איכותיים.
הנייר הרגיל שאנחנו מכירים, נייר נטול עץ, מכיל חלקיקים זעירים של מתכת. עובדה זו גורמת לנייר במהלך השנים, החשיפה לחמצן, לחות וזיהום שנמצא באוויר - להצהיב. מה שקורה בעצם הוא שחלקיקי המתכת הזעירים שנמצאים בנייר מחלידים והנייר הופך במהלך השנים מצבע לבן לקרם וכעבור זמן אפילו הופך לצבע חום.
על כן ניירות הציור המשמשים אמנים, מיוצרים מנייר נטול חלקיקי מתכת, נייר שהוא נקי מרכיבים מתחמצנים ועל כן הוא ישאר לבן כצבעו המקורי גם לאורך שנים רבות.
גם הדפסים אמנותיים יודפסו תמיד על נייר אמנותי איכותי כדי שההדפס ישמר לאורך זמן.
בעוד שנייר רגיל מצהיב במשך הזמן, נייר משמר איכותי לא רק שלא מצהיב אלה אף מבהיר באור השמש כי הוא מכיל אחוז גבוהה של כותנה או פשתן.
כדי לשמר את יצירת האמנות, אין די בזה שהנייר של הציור או ההדפס יהיה נקי מרכיבים מחמצנים. על פי רוב, ציורים מוקפים במסגרת קרטון המקיפה אותה שנקראת "פספרטו". גם בגב הציור ישנו על פי רוב כיסוי קרטון שנמצא במגע ישיר עם הציור. מאחר ועם השנים חלקיקי המתכת בפספרטו או בגב הציור עלולים לעבור חמצון, חשוב שגם רכיבים אלה במסגרת יהיו עשויים מנייר נקי.
ישנם בעלי מקצוע אשר עושים עבודת קודש בשחזור, שימור ושיקום של יצירות אמנות. אחד מהם הוא מיכאל קארו (קארו אמנויות), באתר שלו ניתן ללמוד הרבה על התחום החשוב הזה.